Teatr Novogo Fronta pochází ze St. Petersburgu v Rusku, kde byla tato divadelní společnost založena v roce 1993 Irinou Andreevou a Alešem Janákem. Jejich první práce vycházely z experimentu na poli vztahu mezi tělem umělce - jediného materiálu užívaného umělcem - a prostorem kolem něj. První představení "Vremja Dujak" (Hloupý Čas, 1994) bylo uvedeno na jejich prvním evropském turné a jeho tématem byl strach z toho, co může přinést budoucnost v Rusku. Po úspěchu inscenace a celého turné se TNF usadil v Praze, kde do dnes připravuje a realizuje své ojedinělé inscenace. Mezinárodní povaha souboru je charakteristická i pro jeho aktuální/ současné složení. Nejnovější projekty/inscenace jsou realizovány ve spolupráci s tanečníky (performery, herci) z České republiky, Německa, Izraele, Ruska či Maďarska.

Kreativita a prezentace představení TNF je působivá jak díky škále tak i různorodosti, od pouličního divadla a improvizovaných scén až po vzrušující a režírované hry na klasických divadelních scénách. Divadelní kritici popisují práci divadla jako "horkou taneční grotesku", "tanec na hranici", nebo srovnávají pohybovou stránku TNFs butó. Od svého založení TNF odehrál stovky představení po celé Evropě i za ní.

Novátorský přístup je zřetelný i v osobitém přístupu ke složkám inscenace. K mnohovrstevnatosti inscenací přispívá bohatá symbolika a postmodernistická intertextualita. Kombinace specifických, svérázných, formálních i tématických aspektů tvorby je pramenem přitažlivosti projektů TNF, které se setkávají s velkým ohlasem u domácího i zahraničního publika.

Aktuálně se TNF prezenutuje na turné s nejnovější pouliční inscenací Causa fatalis a večerní pouliční klaunérií ZERO, v neposlední řadě s novým sólovým představením Iriny Andreevy AUTOMATIC.

2007

Ocenění Perla sousedů za open air představení Phantomysteria v rámci II. ročníku Centrálního evropského festivalu – Sasiedzi, Lublin, Polsko

2005

První cena na Mezinárodním festivalu alternativního a nového divadla INFANT 2005 za představení Phantomysteria, Novi Sad, Srbsko a Černá Hora

2004

Fringe First - Edinburgh Fringe Festival, UK. Prestižní cena britských novinářů a kritiků na nejslavnějším Fringe Festivalu světa za představení Dias de Las Noches

2003

Platinový globus za představení Primární symptomy ztráty jména na Hight festivalu v Yerevanu, Armenie

2002

Cena kritiky a Cena diváků na MF Pula Puf v Pule (HR)

2001

Hlavní cena diváků, Cena Krzysztofa Mieszkovského a cenu kritiků na mezinárodním festivale ZDERZENIE za představení Primární symptomy ztráty jména v Polsku.

2000

Cena publika za inscenaci" Primární symptomy ztráty jména" na Mezinárodním divadelním festivalu Arena v Německu.

Speciální Cena Divadelní akademie múzických umění DAMU (CZ) pro Aleše Janáka za jeho práci jako režiséra Teatru Novogo Fronta.

Tkanivo inscenace se skládá z obrazů dědičného bezdomovectví, ran božích, z postmoderních úletů, chronické neurózy, infantilních her, a někdy vystoupá až k obrazům drsného humoru, hodného Otce Ubu.
(WITH UNARMED FORCES)
Nina Vangeli, Divadelní noviny

... byl to nefalšovaný, kolosální, bláznivý cirkus! Cirkus idejí a přehlídka dovedností všeho druhu. Cirkus energie, jenž mohutní s každým výjevem, ale především to byl cirkus novátorského uměleckého vyjádření divadelního tvaru, jenž se sám vnitřně proměňuje způsobem, který obecenstvu umožňuje plnohodnotné vnímání představení... Celkově vzato šlo o rituální divadelní svátek. Svátek, jenž předestřel škálu nových hereckých technik založených na starověkých disciplínách pekingské opery a ozvěnách ruské divadelní avantgardy. Svátek autentických postupů souboru Teatru Novogo Fronta a především tvůrců všech jeho inscenací – vysokého a hubeného Aleše Janáka a postavou drobné, zato však hravé a neúnavné Iriny Andreevy. (DOPPELGÄNGER)
Goran Cvetkovic, Radio Bělehrad 2 

Nádherně provedené a dravě krásné, poetika Dias de Las Noches zůstává na dlouho v paměti. … oslnivý příklad fyzického divadla …
Louise Rimmer, The Scotsman

…výjimečný soubor Teatr Novogo Fronta klasifikuje sám sebe jako divadlo fyzické, ve svých plenérových představeních dochází až na hranici divadla totálního. Jeho cílem je vytvoření silného až hypnotického představení, které je bohaté na divadelní prostředky a symboliku. Takový je i Doppelgänger, nepokojný, pulzující sen, ve kterém nevíme co se stane za okamžik. Divácky atraktivní synchronizované taneční sekvence, provedené precizně a bez kompromisu bez ohledu na bolest a rány způsobené pády lidských těl, kontrastují s pomalými transovými obrazy...(DOPPELGÄNGER)
Grzegorz Kondrasiuk, Gazeta Wyborcza

…surrealistická mozaika nešablonovitých scén. Ohně, jízda na bruslích, balón, auta, či synchronizovaný tanec – zdá se, že bohatost obrazů nemá konce. Na scéně dobro válčí se zlem a herci Teatru Novogo Fronta opravdu vědí, co dělají, co cítí…(DOPPELGÄNGER)
Marta Zgierska, Nowa Siła Krytyczna

"V potemnělé a ohněm ozářené Old College Quad je to silné představení, které lze jen obtížně zapomenout. Jeho poselství je  nekompromisní jako poprava. Jako obrázky z válečné zóny a hladomoru promítaných na pozadí pasážích citovaných z Bible. Není možné uniknout pocitu, že tohle je peklo a my všichni jsme v něm..." (Phantomysteria)
Tina Jackson, Metro (UK, Edinburgh)

"To co dává Phantomysterii její zvláštní dojemnost a poeticko sílu, je způsob, jak využívá princip klauniády. Ruskou školou ovlivněné " šaškování" ukazuje, kde je fraškovitost ozvěnou toho, jaký život je - krutý,zuřivý běh o přežití..."
Mary Brennan, The Herald

„Divadlo Iriny Andreevy začíná tam, kde je vyčerpaná možnost jazyka a logiky (kde končí divadlo jazyka a logiky). Nabízí čistou poetickou cestu bez překážek pro ty, kteří se nebojí snít…“(Dybbuk)
Grzegorz Kondrasiuk, Gazeta Wyborcza

„Představení je hostinou smyslů, sebetrýznivou sondou do nitra lidské duše a zároveň výmluvným příběhem o kafkovských proměnách evropské identity na rozhraní kultur a historických událostí.“ (ZWISCHENMENSCH)
Ondřej Mrázek, MF Plus

„Kdyby Hieronymus Bosch věděl, co je to burleska, namaloval by jí právě takhle – úžasný příklad fyzického divadla (Dias de Las Noches).“
Lyn Gardner, The Guardian

…nádherná, umělecky a technicky bezchybná produkce, na kterou budeme laskavě vzpomínat ještě dlouho poté, co opustí město … …směs tance, vyprávění a abstrakce, svátek cirkusových dovedností, burleska, kabaret a jedno z nejlepších použití butoh, které jsem v posledních letech viděla. Je karnevalová, teatrální a děsivě nalíčená, útočí na lidské smysly s opravdovým požitkem. Očaruje vás, znepokojí, bude si s vámi hrát, donutí vás zobat jí z ruky … (Dias de Las Noches)
Ksenija Horvat, EdinburghGuide.com

„Irina Andreeva působí v inscenaci Dybbuk jako nadpřirozené zjevení… výbušná… duše s nadšením vystupující do jiného těla.“
Nelson Pressley, The Washington Post

Nemohu si vybavit, že bych kdy viděl dybbuka s tak s mučivým půvabem, jako ve fantaskním sólovém tanci souboru Teatr Novogo Fronta. Andreeva je mistrem sebekázně a na svých čistých, přesně vypočtených pohybech staví napětí, které nikdy nepolevuje.
Howard Shapiro, Philadelphia Inquirer

V představení Dybbuk bylo tolik úžasných prvků…rtuťovitá, ale napjatě ukázněná ženská „pára“, Andreeva věnovala tuto inscenaci „ženskému principu vesmíru.“ … decentní a krásně provedené flamenco zakončené ve strhujícím ronde de jambe, které kouzelně přechází v groteskní step….
Merilyn Jackson, explordance.com

„Ohňostroj světelných efektů, plápolající ohně a kotouče štiplavého dýmu, lidské postavy zmítající se na jevišti v podání herců hrajících na doraz a mapujících fyzické možnosti těla, psychedelicky omamná či nesnesitelně uši drásající hudba - to všechno dohromady přináší účastníkům každého představení neopakovatelný zážitek, který si intenzitou nezadá s účinky adrenalinových sportů.“ (Phantomysteria)
Ondřej Mrázek, Instinkt

„..v jednom momentě krásní, za vteřinu ohyzdní, ztroskotanci a bezdomovci, černé labutě, lidé závislí na všem, bez identity, s čárovým kódem na zádech a přece jistým způsobem vnitřně svobodní…“ nenechali nikoho chladným Při pohybu projevují obdivuhodnou ohebnost, flexibilitu. Hekticky tančí nebo pouze mlčí, vzápětí zase předvádějí nejklasičtější klaunská čísla, která známe ještě od Chaplina. Svoje průkazy totožnosti vyhodili do kontejnerů nebo možná jim je někdo ukradl. Okolo nich zuří globalizace, banalizace, hamburgerizace.“ (Prvotní příznaky ztráty jména)
Deník Sme

„Vášeň, síla, nevinnost, nenávist a láska plynou z jeviště. Čisté nezkažené emoce….Byla to hlučná, hektická show, která podmanila publikum.“ (Prvotní příznaky ztráty jména)
Spots Arena

„Lídr experimentálního pole. Vidět toto představení je dokonalý zážitek.“
The Prague Post

„Těla herců nesou veškerou tíhu…“
The Herald

„… herec tančí s poezií, v každé vteřině duše hraje sólo.“
Spots

„Teatr Novogo Fronta je mluvčí nejenom mladého publika, ale také času a tektonických změn.
Theatre Journal

Irina Andreeva, pohybově pohotová a odvážná jako nindža, se záhadným a těkavým leonardovským úsměvem…
Nina Vangeli

„Tak odporné (Kdo se sem dívá), hlučné a obscénní, tak poetické, okouzlující a tak nádherné.“
Spots Arena

Novinky

design by various